Nimeni nu știe exact când a fost construită pagoda Shwedagon, numită și Pagoda de aur, din Myanmar (Republica Uniunea Myanmar este cunoscută în limba română și ca Birmania). Legenda spune că pagoda are o vechime de 2.500 de ani, dar arheologii estimează că a fost ridicată între secolele VI și X.

În general, când oamenii folosesc formule de tipul "templul auriu", se referă în general la culoarea galbenă a structurii. Dar în cazul Pagodei Shwedagon, "auriu" înseamnă efectiv placat cu aur. 

În secolul al XV-lea, o regină a poporului Mon și-a donat greutatea ei în aur templului. Această tradiție s-a păstrat până în zilele noastre, pelerinii făcând ani de zile economii pentru a cumpăra mici pachete de frunze din aur pentru a le lipi de pereții templului. Ca și când tot acest aur nu ar fi fost de ajuns, domul clădirii este acoperit cu peste 5.000 de diamante și cu 2.000 de rubine - există chiar și un diamant de 76 de carate în vârf. Templul deține una dintre cele mai sfinte relicve budiste: opt fire din părul lui Buddha.

Pagoda Shwedagon sau Shwedagon Zedi Dawde este un loc de rugăciune budist din Yangon, Birmania.  Marea Pagodă Dagon sau Pagoda de Aur, este cel mai important edificiu religios budist din această țară asiatică. 

Potrivit legendei, doi frați au adus opt fire de părul lui Buddha în acest loc și templul a fost construit acolo de regele Okkalapa. Regele a așezat sicriul cu firele lui Buddha într-un seif, acoperit cu o sculptură de aur și a construit edificiul religios. 

Pagoda Shwedagon nu a arătat întotdeauna așa. A fost reconstruită de câteva ori în urma cutremurelor de pământ și a unui incendiu. Pagoda are 99 de metri înălțime. Vârfului pagodei este de 10 metri și se numește Hti. Este placat cu aur și împodobit cu 1500 de clopote de aur și argint. Pagoda este înconjurată de peste 100 de clădiri și temple mai mici, care și ele sunt placate cu aur. Intrarea sudică a pagodei Shwedagon este păzită de 2 sculpturi enorme, care prezintă o creatură jumătate leu, jumătate de dragon, și au 9 metri înălțime fiecare. Pagoda a primit numele de la termenul birmanez pentru aur care este "shwe". Dagon vine de la denumirea veche a orașului Yangon. Arhitectura pagodeii a servit drept model pentru diferite localități de cult din Buda, din Birmania sau din alte țări, cum ar fi India sau Indonezia.

Pagoda Shwedagon este o atracție importantă a orașului și un loc important de pelerinaj pentru credincioșii budiști. Anual în Birmania au loc Paya pwe (Festivalurile Pagodelor), care reprezintă festivaluri de comemorare a celor mai importante edificii budiste din țară. Cel mai mare festival de acest fel se desfășoară chiar în Yangon, la Shwedagon.

Cel mai respectat altar al Birmaniei, Pagoda a devenit un loc de pelerinaj pentru budiști, care se simt obligați măcar odată în viață să să închine la altarul din templu. 

Cu toate că zona unde se află templul budist au avut loc mai multe cutremure, este considerată indestructibilă. În ciuda unui cutremur major în 1769, a mai multor cutremure mai mici în secolul al XX-lea și a unui incendiu major în 1931, Pagoda a rămas încă impunător pe vârful unui deal.

Vizitatorii trebuie să își înlăture încălțămintea la intrarea în Shwedagon.

În 1608 aventurierul portughez Filipe de Brito e Nicote, numit Nga Zinka pentru birmanii, a jefuit Pagoda Shwedagon. Oamenii lui au luat marele clopot de 300 de tone de Dhammazedi, donat în 1485 de către regele Dhammazedi. Scopul lui De Brito a fost de a topi clopotul pentru a face tunuri, dar a căzut în râul Bago atunci când îl transporta. Până la această dată, nu a fost recuperat.

Două secole mai târziu, britanicii, pe 11 mai 1824 în timpul primului război anglo-birman, au capturat imediat și au ocupat Pagoda Shwedagon și au folosit-o ca o cetate până când au plecat doi ani mai târziu. 

În 1920 studenții, din singura universitate din Birmania, s-au întâlnit într-un pavilion din colțul sud-vestic al pagodei Shwedagon și au planificat o grevă de protest împotriva noului Act de la Universitate, pe care ei credeau că ar beneficia doar elita și va perpetua conducerea coloniilor. 

Acest loc este comemorat acum de un memorial. Rezultatul protestului a fost crearea "școlilor naționale" finanțate și conduse de poporul birmanez; această zi a fost comemorată ca Ziua Națională a Birmaniei de atunci. 

În 1938, muncitorii petrolieri din Birmania intră în grevă și fac o tabără la Pagoda Shwedagon. Această grevă, susținută atât de public cât și de studenți a devenit cunoscută sub numele de "Revoluția din 1300" după anul calendaristic birmanez, a fost spartă de poliție.

Începând cu 1919 autoritățile britanice au emis o reglementare care interzicea încălțămintea în incinta pagodei. Cu toate acestea, au pus o excepție că angajații guvernului în afaceri oficiale pot intra încălțați. Reglementarea și clauza de excepție au determinat agitația poporului și au jucat un rol în începuturile mișcării naționaliste. Astăzi, în pagodă nu sunt permise încălțămintea și nici măcar ciorapii.

În ianuarie 1946, generalul Aung San a cerut "independența" față de britanici. Patruzeci și doi de ani mai târziu, pe 26 august 1988, fiica sa, Aung San Suu Kyi, a inițiat o acțiune prodemocratică față de regimul militar.  

În septembrie 2007, în timpul demonstrațiilor la nivel național împotriva regimului militar și a creșterilor de prețuri adoptate, călugărilor care au protestat li sa refuzat accesul la pagodă.

La 24 septembrie 2007, 20.000 de budiști au mers la Pagoda Shwedagon, Yangon. 

La 26 septembrie 2007, confruntările dintre forțele de securitate și miile de protestatari, conduse de călugării budiști din Birmania, au lăsat cinci victime. La începutul zilei autoritățile de securitate au folosit gaze lacrimogene, pentru a rupe demonstrația pașnică a călugărilor adunați în jurul Pagodei Shwedagon.

Sursa: ro.wikipedia.org, shwedagonpagoda.com, theshwedagonpagoda.com