De câteva luni artistul timișorean Ștefan Popa, cunoscut în lumea întreagă cu numele de Popa’s, atrage atenția în ziarul „Timișoara” despre eșuarea, stagnarea celui mai mare proiect pentru primul oraș liber de comunism din România.

Pentru demararea acestui ambițios și important proiect s-a înființat Asociația „Timișoara Capitală Culturală Europeană 2021” și până în prezent s-a alocat o sumă pe măsură, 2.000.000 euro.
Oraşul Timişoara a fost desemnat, în luna septembrie 2016, Capitală Culturală Europeană în anul 2021. Oraşele contracandidate la titlul de Capitală Europeană a Culturii 2021 au fost Bucureşti, Cluj-Napoca şi Baia Mare. Oraşul bănăţean a candidat cu un proiect care se numeşte „Luminează oraşul prin tine”.
Semnalul de alarmă privind activitatea acestei Asociații a venit în aprilie 2018 dintr-o „O parte din societatea civilă și mediul cultural din Timișoara”. Memoriul întitulat „Timișoara Capitală Culturală Europeană 2021, în pericol” a fost publicat pe site-ul tion.ro.
În acest memoriu „se semnalează faptul că, la un an și jumătate după ce Timișoara a câștigat titlul de Capitală Culturală Europeană 2021, „Asociația TM2021”, care gestionează dosarul a evoluat într-o direcție ce îngrijorează, proiectul și fondurile fiind utilizate fără control, fără transparență, în lipsa unor proceduri de lucru clare și fără rezultate culturale notabile”.
În perioada 2011 – 2016 Asociația „a reunit principalele instituții culturale ale orașului, ONG-uri și personalități, precum și o serie de experți și curatori independenți care s-au implicat în concepția și scrierea dosarului de candidatură. După septembrie 2016, în locul unei deschideri a proiectului spre comunitate și a lărgirii implicării, s-a remarcat un proces contrar, soldat cu îndepărtarea principalilor actori care au contribuit la elaborarea dosarului de candidatură: au plecat marea majoritate a colaboratorilor-cheie care au redactat cele două dosare câștigătoare, au demisionat 5 membri ai Consiliului Director, fără a fi înlocuiți, așa cum cere statutul, a fost îndepărtat un număr mare de membri ai asociației – fără notificări prealabile (din cei 113 membri înregistrați în 2015 au rămas doar 70). Inclusiv președintele de onoare al asociației, domnul Ioan Holender, personalitate respectată a orașului, director al Operei din Viena timp de 19 ani și de mai multe ori director artistic al Festivalului George Enescu, și-a anunțat public demisia, profund nemulțumit de modul în care directorul executiv al asociației, doamna Simona Neumann, înțelege să o conducă”.
Deşi funcţionează pe bani publici şi deşi derulează un proiect de interes public, care vizează câştigarea de către Timişoara a titlului de Capitală Culturală Europeană, în 2021, asociaţia care gestionează banii o face discreţionar şi refuză să comunice modul în care a cheltuit banii. Nici Primăria Timişoara, finanţatorul principal, pare să nu aibă niciun cuvânt în faţa conducerii acestei asociaţii.
La toate solicitările în baza Legii 544/2001, privind liberul acces la informaţii de interes public s-a primit răspunsul “Asociaţia Timișoara Capitală Culturală Europeană nu intră sub incidenţa Legii 544/2001, privind liberul acces la informaţii de interes public, prin urmare nu putem da curs solicitării dumneavoastră”, de parcă ar aparține de serviciile secrete.
Practic un răspuns în bătaie de joc. Pentru că această asociaţie funcţionează pe bani publici şi pentru că derulează un proiect public, Timişoara Capitală Culturală, plătit, repet, din bani publici.
Pe site-ul Asociaţiei Timişoara Capitală Culturală Europeană există documente referitoare la încasările şi cheltuielile pe 2017, dar, cum aminteam, la modul general, fără a fi menţionate numele firmelor cu care s-au încheiat contracte şi nici procedura de achiziţie.
Încasări: 2.910.686 de lei (29.106.860.000 de miliarde de lei vechi).
Cheltuieli: 2.827.989 de lei, defalcate pe: cheltuieli administrative, cheltuieli cu echipa executivă, prestări servicii echipa executivă, onorarii şi drepturi de autor, producţie, colaborare operatori culturali, transport, mese, cazare, materiale promoţionale şi printuri.
Nicio o manifestare de anvergură.
Ce este grav este faptul că „Proiectul și fondurile sunt în acest moment acaparate de două familii, Emil Cristescu, Simona și Victor Neumann”.
Acest proiect trebuia deschis către întreaga comunitate culturală a oraşului şi transparenţa în elaborarea planului cultural şi în modul de atribuire a fondurilor trebuia să fie în totalitate.
Popa’s Ambasadorul Cultural al României și Ambasador Cultural al Timișoarei atrage atenția asupra lui Chris Torch, cetățean suedez, care face parte din Asociația condusă discreționar de Simona Neumann. Artistul spune că acest individ face parte dintr-un grup de 28 de mercenari pe care îi trimite Comunitatea Europeană, încadrul căreia se află câțiva șmecheri. Acest suedez nu are nicio pregătire culturală și pe unde a fost a provocat numai haos și a fost dat afară din toate orașele Capitală Culturală unde a s-a infiltrat în comitetele de organizare.
Sub directa îndrumare a lui Chris Torch s-a adus pe bani grei un circ din Suedia, care nu a avut spectatori și nici nu a reprezentat vreun punct de referință în promovarea Timișoarei.
Salariul acestui băgător de seamă a fost pe patru luni de circa 37.000 euro și nu înțeleg pentru ce fapte mărețe, că în afară de a cheltui bani pe nimic nu a meritat nici măcar un leu.
Citez din ziarul „Timișoara” semnalul de alarmă tras de Popa’s „Vreau să atrag atenția celor care direcționează banii spre această asociație, Ministerului Culturii, Guvernului României, Pimăriei, să fie foarte atenți și să îi ia pe cei din asociație la întrebări , să vadă ce e face cu banii, pentru că sunt oameni acolo care își bat joc și de noi, și de cultura pe care o merită Timișoara.”.
Privind prin prisma legalității, potrivit site-ului putereaacincea.ro „Asociația a încălcat flagrant și repetat prevederile legale privind cheltuirea banilor publici atunci când a aprobat, în 2017, proiecte ale unor membri ai consiliului director, organism ce aprobă plățile pentru proiecte, în condițiile în care reprezentanții beneficiarilor fac parte din consiliul director (cazul Institutului Intercultural). Mai mult, programul cultural anunțat pentru anul în curs include între cele câteva proiecte finanțate asociații și instituții ai căror reprezentanți sunt membri ai consiliului director (Ordinul Arhitecților, Institutul Intercultural, Muzeul de Artă Timișoara, al cărei director este soțul Simonei Neumann etc.) În contradicție flagrantă cu legile în vigoare în România și UE, conducerea asociației a hotărât expres eliminarea interdicției de incompatibilitate prevăzută la art. 24 punctul 2 din statutul inițial, unde se prevedeau următoarele : „În situația în care un membru al asociației ocupă o funcție de conducere în cadrul unei instituții publice pe care asociația, prin scopul și obiectivele sale o sprijină, acesta nu poate fi membru în consiliul director al asociației.” Eliminarea acestei prevederi statutare s-a luat pentru ca Victor Neumann să poate fi cooptat și apoi menținut în consiliul director.”.
Deși toate aceste nereguli privind cheltuirea nejustificată a banilor publici au devenit de notorietate, nicio o istituție a statului nu s-a sesizat, nici DNA și nici DIICOT. Această tăcere din partea acestor instituții ne face să devenim suspicioși și să înțelegem că sunt părtași la acest tun financiar de circa 2.000.000 de euro.
Poate că în ultimul ceas se va trezi Primăria Timișoara și Consiliul Local și vor lua măsuri să fie trași la răspundere conducerea asociației și să fie îndepărtați. Dacă se vrea încă se mai poate salva acest proiect care înseamnă mult pentru Timișoara.
Nicolae TOMA